• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Nordax höjer räntan- igen!

Goginhosa

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
7 Oktober 2014
Meddelanden
74
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej,
Fick brev via Kivra, att Nordax höjer deras räntor för ytterligare ca 2%. Det här är verkligen illa, jag förstår inte riktigt hur de tänker, mitt lån gick upp för 600kr på mindre än 6 månader. De hade två ränteändringar senaste halvåret. Är det flera som har ett lån hos de? Jag vet att jag skrev på kontraktet med djävulen, den dagen när jag signerade avtalet, men det här är värre än om jag hade lånat pengar från italienskt maffia.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Alegria

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
105
Poäng
297
Hej,
Fick brev via Kivra, att Nordax höjer deras räntor för ytterligare ca 2%. Det här är verkligen illa, jag förstår inte riktigt hur de tänker, mitt lån gick upp för 600kr på mindre än 6 månader. De hade två ränteändringar senaste halvåret. Är det flera som har ett lån hos de? Jag vet att jag skrev på kontraktet med djävulen, den dagen när jag signerade avtalet, men det här är värre än om jag hade lånat pengar från italienskt maffia.
Samma här, riktigt illa.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
2% på ett bräde är ju skitmycket. Varför höjer dom så mycket när riksbanken justerade 0.75% uppåt?
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 277
Poäng
997
Sjuk höjning!!! Men är det enligt avtal är det ju inte mycket att göra, förutom att försöka hitta en annan bank/långivare… vilket ofta är inte är enkelt :(
 

Drolzan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
14 Juni 2016
Meddelanden
1 020
Mottagna reaktioner
493
Poäng
557
Mitt " Swedbank " lån har höjts 5 ggr i år. Från 7.00% till 10.40%
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Hej,
Fick brev via Kivra, att Nordax höjer deras räntor för ytterligare ca 2%. Det här är verkligen illa, jag förstår inte riktigt hur de tänker, mitt lån gick upp för 600kr på mindre än 6 månader. De hade två ränteändringar senaste halvåret. Är det flera som har ett lån hos de? Jag vet att jag skrev på kontraktet med djävulen, den dagen när jag signerade avtalet, men det här är värre än om jag hade lånat pengar från italienskt maffia.
Dom kan ju ha fått högre upplåningskostnad...
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Det som är sjukt är att dom i princip kan smälla på med 5% ytterligare och många av deras kunder kan nog inte få så mycket andra lån att lägga om räntan med så då får kunden snällt betala alternativt hamna hos KFM. Galet.

Men misstänker att allt fler nu inte kan betala - då ska pengarna in från dom som kan...
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
497
Mottagna reaktioner
105
Poäng
307
Det är tragiskt att bankarna gör som dom vill. Tjänar redan stora pengar, sedan sitter folk fast i lån och så tokhöjer dom. Visst styrräntan har höjts, men inte så pass mycket. De har väl marginaler och behöver väl inte höja så kraftigt?

Jag har tur att jag inte sitter på nåt större lån, förutom ett mindre billån.

Inflationen var dock lite svår att förutspå allt, pga corona krig osv. Men det är inte hela sanningen.

Men så här är det alltid med misskött ekonomi av regering och riksbanken. Och nej det har missköts och skulle göras något åt för 5-10 år sedan innan bostadspriser eskalera tex och lånen, då hade folk suttit på lägre lån nu när räntan höjs.

Men så här är det jämt, allt blir dyrt, mat, bensin, el och lånen höjer dom hur dom vill. Sedan står vi där med samma löner eller en fjuttig procent ökning av löner. Det ska alltid drabba vanliga arbetare som får det att gå runt.

Förstår dom inte att sånt här kommer leda till arbetslöshet och att folk ”hamnar på gatan”/måste flytta.

Swedbank ska höja sitt pris dubbelt upp. Kommer säga upp mig där och flytta till Skandia.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp